Je melding openbare ruimte op 1 plek doorgeven

Rick Koopman 26-09-2023
257 keer bekeken 1 reacties

De melding openbare ruimte, er is wellicht geen product dat dichter bij de leefwereld van onze inwoner komt. Het is dan ook vreemd hoe complex we dit af en toe weten te maken. De ene melding hoort bij de gemeente en de ander bij het waterschap. Hoe weet jij als inwoner nou bij wie je moet zijn?

Voor wie dient u dit project in?

Ik ben zelf betrokken bij dit project

Voor welke organisatie werkt u?

Waterschap Hollandse Delta

Is de innovatie slim bedacht en nog onder de radar (relatief kleine innovatie, maar mooie impact)?

Ja, dit is een slimme innovatie die nog onder de radar is.

Heeft de innovatie (onafhankelijk van de categorie waarvoor je de inzending indient) een aspect van digitale transformatie? Wordt er bijvoorbeeld slim gebruik gemaakt van data?

Deels, we maken gezamenlijk gebruik van één meldingensysteem zodat data hergebruikt kan worden. Voorheen kon bv contactinformatie niet gedeeld worden. Je moet dan na het krijgen van een melding aangeven dat je deze hebt doorgestuurd naar de gemeente, maar dat ze zelf contact hiermee moeten opnemen omdat wij de gegevens niet mogen doorsturen. Dit geeft de inwoner altijd dat enorme paarse krokodil gevoel.

In hoeverre lost deze innovatie een probleem op? Wat is de impact van deze innovatie?

Het is hopelijk de aanzet voor een landelijk systeem. Afhankelijk waar je staat kan een melding voor de provincie, gemeente of waterschap zijn en dit is soms ook nog eens zo complex dat inhoudelijke collega's niet eens weten voor wie de melding is. Ik vind dat je meldingen voor de overheid op 1 punt zou moeten melden en dat de overheid vervolgens uitzoekt voor wie die melding is. Niet alleen is dit veel klantvriendelijker, maar het stimuleert ook het samenwerken tussen overheidsorganisaties wat op zijn beurt ook weer voor betere dienstverlening zorgt.

Hoe innovatief, creatief en vernieuwend is de innovatie?

Wellicht niet heel goed voor het verkopen van mijn inschrijving, maar ik vind het niet heel erg creatief. Het is wel de eerste keer (voor zover ik weet, werk 12 jaar voor de overheid) dat een gemeente en waterschap gezamenlijk een meldingen systeem hebben. Tijdens het project werd ook duidelijk waarom dit niet de norm was. Met elke gemeente moeten afspraken gemaakt worden over hoe we samenwerken, waarbij je er telkens samen uit moet komen. Dit zorgde uiteindelijk voor een beter eindproduct en een betere samenwerking, maar het kwam niet zonder slag of stoot.

Draagt deze innovatie bij aan meer kostenefficiëntie: hoe is de verhouding in kosten in geld en tijd en de (verwachte) impact van de innovatie?

Het systeem is niet duurder dan wanneer we deze alleen voor onszelf hadden aangeschaft. Het zorgt vooral voor een betere dienstverlening voor de klant en een imagoverbetering voor de overheid zonder dat dit iets kost.

Op welke manier draagt de innovatie bij aan de doelstellingen van de waterschappen om circulair, energieneutraal (en CO2-neutraal) te worden?

Door meldingen op 1 plek te registreren voorkom je dat meerdere organisaties gaan rijden naar dezelfde melding, wat in het verleden nog wel eens kon gebeuren. Dit effect is denk ik echter te klein om te kwantificeren of hier op te voeren.

Is de inzending een voorbeeld van excellente samenwerking en participatie?

We hebben eerst onderzoek gedaan bij onze inwoners naar wat zij belangrijk vonden bij een meldingensysteem. Daarbij hebben we bij collega overheden gekeken welke systemen zij gebruikten en of inwoners hier tevreden mee waren. Vervolgens hebben we het systeem samen met de deelnemende gemeenten ingericht.

De melding openbare ruimte, er is wellicht geen product dat dichter bij de leefwereld van onze inwoner komt. Het is dan ook vreemd hoe complex we dit af en toe weten te maken. De ene melding hoort bij de gemeente en de ander bij het waterschap. Hoe weet jij als inwoner nou bij wie je moet zijn?

Voor dit project hebben het waterschap en gemeenten de handen ineen geslagen. 1 systeem om te melden voor beide organisaties. Een indeling in categorieen waardoor de inwoner vrijwel altijd zijn melding automatisch bij de juiste organisatie doet. Als deze de verkeerde categorie kiest dan zorgen het waterschap en de gemeente er samen voor dat de melding op de juiste plek komt, zonder dat de inwoner hier iets voor moet doen of dat deze zijn gegevens opnieuw moet doorgeven.

Gemakkelijke dienstverlening door samen te werken vanuit de wensen van onze inwoner!

Joost Klein Entink

04-12-23 om 14:55

Wat een mooi Briljantje! Graag kom ik in contact met Rick Koopman, de inzender van dit briljantje. 

 

Vriendelijke groet,

Joost Klein Entink, Unie van waterschappen. jkleinentink@uvw.nl

 

 

Cookie-instellingen