De digitale gracht is een dashboard waarop alle informatie wordt samengebracht die sensoren en slimme camera’s verzamelen over het Amsterdamse waterverkeer. Vooral op mooie dagen is het op de Amsterdamse grachten enorm druk en kunnen gevaarlijke situaties op het water en (geluids)overlast ontstaan. Het dashboard ‘De digitale gracht’ is ontwikkeld om herrie en gevaar gericht tegen te gaan. Met behulp van de informatie die met de sensoren en slimme camera’s is verzameld, voorspelt kunstmatige intelligentie op welke plekken het erg druk zal zijn. Met deze informatie kan Waternet schippers informeren, verkeersmaatregelen nemen en overlast aanpakken en blijft het Amsterdamse waterverkeer aantrekkelijk en veilig.
Digitale vaarwatercontrole
Met de digitale gracht worden de Amsterdamse wateren digitaal gecontroleerd. Het is een dynamisch verkeersmodel, waarmee we de deelnemers aan het waterverkeer datagedreven en modelgebaseerd kunnen informeren en verkeersmaatregelen op het water kunnen nemen. Op deze manier kan overlast veel gerichter worden aangepast en wordt de veiligheid op het water vergroot. Het dashboard wordt steeds verder uitgebreid en verbeterd en ook worden de geluidssensoren, de camera’s en de VaarWaterApp doorontwikkeld.
Samenwerking
De digitale gracht is ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Amsterdam, de innovatieve startup Global Guide Systems uit Startup in Residence (samenwerkingsprogramma tussen startups en lokale besturen), Improvement IT en Amsterdammers die wonen op woonboten en aan de grachten. Ook werken we samen met de Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de Port of Amsterdam om de digitale gracht goed te laten aansluiten op andere vaarwegen. Het programma is geïmplementeerd en wordt continu ondersteund en aangevuld door een grote verscheidenheid aan experts, van datascientists tot schippers.
Verschillende soorten data
De digitale gracht brengt een groot aantal verschillende soorten data samen. Het gaat om data van het Automatic Identification System (AIS), een systeem voor de veiligheid van de beroepsvaart, data afkomstig van RFID-detectie van de binnenhavengeld-vignetten, geluidsmetingen, beelddata en administratieve data. De data worden omgezet in bruikbare informatie, die wordt verrijkt met kennis van de medewerkers en met kunstmatige intelligentie voor de voorspelling van hotspots voor toezicht en handhaving. Hiermee kunnen we effectieve maatregelen nemen voor de aanpak van bijvoorbeeld te hard varen, illegale passagiersvaart of geluidsoverlast, en kunnen we de beroeps- en pleziervaart op het water pro-actief informeren.
Meer lezen
https://www.waternet.nl/innovatie/Technologie/innovatiekas-in-prodock/