De waterstofdrone - Langer vliegen met meer sensoren

07-09-2020
0 reacties

Op deze pagina vind je geslaagde innovaties en pilots, maar ook projecten die nog lopen. Van elke innovatie zie je precies wie er aan werken en in welke fase het project zich bevindt.

Overzicht

We onderzoeken de mogelijkheden om als brandstof voor onze drones waterstof te gebruiken in plaats van accu's. Met deze brandstof kan langer en verder worden gevlogen en ook kunnen de drones meer/zwaardere sensoren dragen.

Projectleider

Nick Cornelissen

Projectteam

Burgmeijer Tim

Externe partners

Nederlands Lucht- & Ruimtevaartcentrum (NLR), de marine en verschillende marktpartijen

Organisatie(s)

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Technologie

Drones en satellieten

Projectfase

Proof of Concept

Status

Gestopt

Vergeleken met de vliegduur bij het gebruik van de huidige brandstof verwachten we dat de vliegduur zal toenemen met 300% of meer. Verder gebruiken we het onderzoek om de mogelijkheden omtrent het gebruik van waterstof in kaart te brengen en de zaken die daarbij moeten worden geregeld. Hiermee kunnen we ervaring opdoen die we kunnen meenemen in andere Waternet-projecten.

Technische details

Op een drone wordt een waterstof-brandstofcel gemonteerd. Bovenop is een tankje aanwezig met waterstof. De waterstof wordt met behulp van de brandstofcel omgezet in energie. Als restproduct komt daarbij zuurstof vrij. Deze energie wordt gebruikt om mee te vliegen. Voor de veiligheid wordt het systeem redundant uitgevoerd, wat inhoudt dat naast de waterstofmodule nog een backup-accu aanwezig is. Voordat testvluchten worden uitgevoerd worden de risico's uitvoerig in kaart gebracht, zodat ze kunnen worden voorkomen. Als alle voorbereidingen zijn getroffen, wordt het testtraject gestart, waarbij het systeem uitvoerig wordt getest in opbouwende fasen. Het project beperkt zich vooralsnog tot het uitzoeken van de mogelijkheden en kansen.

Duurzaamheid/kosten

Het project levert na de implementatie een kostenbesparing op vergeleken met het gebruiken van de huidige accu's. Ook levert de toename van de vliegduur met 300% nieuwe mogelijkheden op. Wanneer de juiste infrastructuur voor groene waterstof beschikbaar is tegen de tijd dat het kan worden geïmplementeerd, is het ook nog eens een mooie duurzame vervanger van de accu's die nu worden gebruikt.

Samenwerking

Voor de uitvoering van dit project wordt samenwerking gezocht met partijen die zich ook bezighouden met soortgelijke ontwikkelingen, zoals het Nederlands Lucht- & Ruimtevaartcentrum (NLR), de marine en verschillende marktpartijen.

Planning

In juni 2019 is gestart met dit project, waarbij de kaders zijn verkend, informatie is ingewonnen en het projectplan is geschreven. Na een uitvoerige selectie is overgegaan tot de aanschaf van een waterstofmodule, die wordt getest tot medio maart 2021. Wanneer de uitkomst positief blijkt te zijn, wordt een plan gemaakt voor de implementatie van dit product.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Op de kaart

Een momentje...

0  reacties

READAR | Gebouwinformatie en mutatiesignalering uit luchtfoto's

Contact

Het Waterschapshuis
Stationsplein 89
3818 LE Amersfoort

033-4603100

winnovatie@hetwaterschapshuis.nl 

 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.