Regie over innovatie! Met Bart Bossink

Nieuwsitem

In Online Innovatiesnack van Het Waterschapshuis was het woord aan Prof. Dr. Ir. Bart Bossink. Bossink is professor aan de VU en al jaren actief op gebied innovatie en duurzaamheid. Naast zijn wetenschappelijke werk analyseerde hij 'als de Freek Vonk van het bedrijfsleven' bedrijven voor RTLZ en hij adviseert het ministerie op gebied van duurzaamheid. Ons vertelde hij - op basis van zijn boek 'Regie over innovatie - dat je zeker geen genie hoeft te zijn om te kunnen innoveren. Sterker nog, je hoeft er niet eens voor out-of-the box! Als je de juiste mensen maar op de juiste plek hebt en zij allemaal hun rol met verve kunnen vervullen.

 

Interessant aan de visie van Bart Bossink is dat hij werkt met een systeembenadering. Daarin moeten de verhoudingen tussen de individuele spelers, de organisatie en de omgeving (waaronder de markt) goed ingevuld zijn.

 

Het hoeft niet altijd out of the box

Welke rollen wanneer het spreekwoordelijke podium pakken, hangt volgens Bossink af van de fase waarin het innovatieproces zich bevindt. In de Ideatiefase vindt het creatieve proces plaats. Een grote valkuil hier, aldus Bossink: "Vaak wordt out-of-the-box denken zo belangrijk gemaakt dat de stap naar de Creatiefase te lang duurt. Zo mis je kansen en loop je het risico dat je iets maakt wat uiteindelijk niet slaagt. Zonde natuurlijk. Je moet dus vanaf het begin ook denken aan de Institutionalisatiefase, waarin de markt je innovatie moet omarmen. Dat zal minder snel gebeuren als de innovatie nog te ver afstaat van hun belevingswereld.”

 

Bart Bossink (Foto: Managementtribune.nl)

Kritische massa

De ideatiefase laat je volgens Bossink slagen met vier hoofdrolspelers: een leider, een ondernemer en een kampioen. De leider verzamelt de juiste mensen en middelen. De ondernemer weet hoe de markt benaderd moet worden. De kampioen - de meest traditionele rol - weet het idee te ontwerpen tot een daadwerkelijk product. “Deze vier rollen moeten verdeeld zijn over zo'n 10 procent van alle mensen in je organisatie. Dan heb je je kritische massa te pakken.”

 

Van idee naar praktijk

Tijdens de creatiefase die nu volgt wil je volgens Bossink specifieke projectteams vormen, bijvoorbeeld voor techniek en commercie. Om de markt te gaan bedienen met je innovatie, moet je minimaal voldoende kennis en financiële middelen in huis hebben. Toch kom je ook onzekerheid tegen. In de institutionaliseringsfase bepalen namelijk vooral markt en maatschappij hoe succesvol je bent. Maar: ook de overheid heeft met beleid en regulatie ook invloed.

 

 

 

Tips voor waterschappen

Waar mogelijk spitst Bossink zijn verhaal toe op de waterschappen. "Met 21 waterschappen kun je prima bepalen op welke vlakken je wilt innoveren, maar het is wijs om het innovatieproces vervolgens buiten die 21 organisaties te lokaliseren”, zegt hij. “Tuig dus een projectorganisatie op die je steunt met mensen en middelen. Concrete tips voor de ‘spelers’ heeft hij ook. “Presteer klein”, raadt hij projectleiders aan. Topmanagers moedigt hij aan om vooral achter de leiders te gaan staan: "Laat je innovatoren niet vallen op het moment dat er daadwerkelijk geïnvesteerd moet worden." Kennisdragers drukt hij op het hart om zelf ook uit te reiken en oplossingen aan te dragen. "Er blijven nu allerlei toepassingen op de plank liggen die misschien wel bruikbaar zijn."

 

 

En risicomijdende managers dan?

Een van de aanwezigen stelde een vraag waar veel mede-innovatoren ook wel antwoord op wilden, want: hoe doorbreek je risicovermijdend gedrag bij managers? "Managers zitten niet in hun positie omdat zij zo willen innoveren”, antwoordde Bossink. “Hen krijg je mee door overtuigend uit te leggen hóé de innovatie met zo min mogelijk risico's bijdraagt aan het succes van de organisatie. Als de regie vervolgens goed gevoerd wordt, ontstaat er een inspirerend verhaal vanuit de kern van je organisatie. Durf die verhalen ook te vertellen! Soms word je misschien uitgelachen, maar als het lukt word je toegelachen.”

 

 Hier kun je meer lezen over Bart Bossink en zijn boek.

Gepubliceerd

15-10-2020

Auteur

Dorien ter Veld

Meer Nieuws

Bekijk alle Nieuwsitems

Doe met ons mee

Doe, denk en ontwikkel met ons mee.
Winnend innoveren doen we immers samen.

Doe met ons mee

Volg ons op social media

Linked

Neem contact op

Inloggen Mislukt

Deze pagina is vertaald uit het

Nederlands

Aanmelden

Inloggen Mislukt

Contact met projectleider

Inloggen Mislukt

Nieuws

Naar boven

vertaling