De waterstofdrone - Langer vliegen met meer sensoren

Innovatie

We onderzoeken de mogelijkheden om als brandstof voor onze drones waterstof te gebruiken in plaats van accu's. Met deze brandstof kan langer en verder worden gevlogen en ook kunnen de drones meer/zwaardere sensoren dragen. Vergeleken met de vliegduur bij het gebruik van de huidige brandstof verwachten we dat de vliegduur zal toenemen met 300% of meer. Verder gebruiken we het onderzoek om de mogelijkheden omtrent het gebruik van waterstof in kaart te brengen en de zaken die daarbij moeten worden geregeld. Hiermee kunnen we ervaring opdoen die we kunnen meenemen in andere Waternet-projecten.

 

Technische details

Op een drone wordt een waterstof-brandstofcel gemonteerd. Bovenop is een tankje aanwezig met waterstof. De waterstof wordt met behulp van de brandstofcel omgezet in energie. Als restproduct komt daarbij zuurstof vrij. Deze energie wordt gebruikt om mee te vliegen. Voor de veiligheid wordt het systeem redundant uitgevoerd, wat inhoudt dat naast de waterstofmodule nog een backup-accu aanwezig is. Voordat testvluchten worden uitgevoerd worden de risico's uitvoerig in kaart gebracht, zodat ze kunnen worden voorkomen. Als alle voorbereidingen zijn getroffen, wordt het testtraject gestart, waarbij het systeem uitvoerig wordt getest in opbouwende fasen. Het project beperkt zich vooralsnog tot het uitzoeken van de mogelijkheden en kansen.

 

Duurzaamheid/kosten

Het project levert na de implementatie een kostenbesparing op vergeleken met het gebruiken van de huidige accu's. Ook levert de toename van de vliegduur met 300% nieuwe mogelijkheden op. Wanneer de juiste infrastructuur voor groene waterstof beschikbaar is tegen de tijd dat het kan worden geïmplementeerd, is het ook nog eens een mooie duurzame vervanger van de accu's die nu worden gebruikt.

 

Samenwerking

Voor de uitvoering van dit project wordt samenwerking gezocht met partijen die zich ook bezighouden met soortgelijke ontwikkelingen, zoals het Nederlands Lucht- & Ruimtevaartcentrum (NLR),de marine en verschillende marktpartijen.

 

Planning

In juni 2019 is gestart met dit project, waarbij de kaders zijn verkend, informatie is ingewonnen en het projectplan is geschreven. Na een uitvoerige selectie is overgegaan tot de aanschaf van een waterstofmodule, die wordt getest tot medio maart 2021. Wanneer de uitkomst positief blijkt te zijn, wordt een plan gemaakt voor de implementatie van dit product.

Gepubliceerd

07-09-2020

Laatst bijgewerkt

13-10-2020

Status

Proof of Concept (lopend)

Projectleider

Nick Cornelissen

Deelnemers

Amstel, Gooi en Vecht (Waternet)Nederlands Lucht- & Ruimtevaartcentrum (NLR),de marine en verschillende marktpartijen

Locatie

Gerelateerde locatiegegevens

Meer Innovaties

Bekijk alle Innovaties

Doe met ons mee

Doe, denk en ontwikkel met ons mee.
Winnend innoveren doen we immers samen.

Doe met ons mee

Volg ons op social media

Linked

Neem contact op

Inloggen Mislukt

Deze pagina is vertaald uit het

Nederlands

Aanmelden

Inloggen Mislukt

Contact met projectleider

Inloggen Mislukt

Innovaties

Naar boven

vertaling