Met dit plan bereiken we:
- Minder aanschaf van (tweede) auto's: Door deelmobiliteit wordt de noodzaak voor het bezitten van een eigen auto kleiner.
- Minder benodigde parkeerplekken: Dit biedt ruimte voor woningbouw of groenvoorzieningen.
- Minder verkeersdruk en CO₂-uitstoot:
Het verminderen van het aantal auto’s per huishouden draagt bij aan een verlaging van de verkeersdruk en daarmee aan een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Deelauto's bieden aanzienlijke voordelen, zowel voor het milieu als voor de portemonnee. De vrijheid van een eigen auto wordt door velen als essentieel gezien, wat vaak leidt tot de aanschaf van (tweede) auto's. Echter, een auto staat gemiddeld 20 van de 24 uur stil, terwijl de kosten voor bezit en onderhoud blijven doorlopen.
Hier komt de kracht van deelmobiliteit naar voren. Het delen van auto's zorgt ervoor dat één voertuig efficiënter wordt gebruikt, met minder stilstand. Dit leidt tot een vermindering van het totale aantal auto's dat nodig is om aan de vraag te voldoen. Minder auto's betekent ook minder parkeerplekken, wat de weg vrijmaakt voor meer groen of woningbouw.
Hoe kunnen waterschappen bijdragen?
Waterschappen kunnen een actieve rol spelen in het stimuleren van deelmobiliteit door hun eigen wagenpark in te zetten als deelauto’s. Dienstauto’s die tijdens kantooruren voornamelijk voor werk worden gebruikt, staan 's avonds en in het weekend vaak ongebruikt stil. Door deze auto's beschikbaar te stellen aan medewerkers voor privégebruik buiten werktijden, kunnen waterschappen een alternatief bieden voor de aanschaf van een eigen (tweede) auto.
Hoe werkt het?
Medewerkers die dicht bij kantoor wonen, kunnen lopend of fietsend toegang krijgen tot een deelauto. Ze betalen een kleine vergoeding per kilometer of per uur, wat hen in staat stelt alleen te betalen voor een auto wanneer ze die daadwerkelijk nodig hebben. Dit bespaart de hoge maandelijkse kosten van een eigen voertuig én het risico op onderhoudsuitgaven.
Randvoorwaarden en aandachtspunten
Voor een succesvolle implementatie is het belangrijk om duidelijke richtlijnen op te stellen. Denk hierbij aan:
- Beschikbaarheidsregels: Wanneer en onder welke voorwaarden zijn de dienstauto's beschikbaar?
- Kostenstructuur: Welke tarieven worden gehanteerd, en hoe worden deze berekend?
- Administratie en fiscaliteit: Zorg ervoor dat dit gebruik niet fiscaal wordt gezien als een ‘auto van de zaak’ om extra kosten of complexiteit te vermijden.
Conclusie
Dit idee combineert het concept van deelmobiliteit met het wagenpark van de waterschappen, waarbij het waterschap optreedt als aanbieder van deelauto’s. Het laat zien hoe bestaande middelen slimmer en duurzamer kunnen worden ingezet. Gezien de maatschappelijke voordelen is het slechts een kwestie van tijd voordat dergelijke constructies breder worden toegepast. Waarom zouden wij niet nu al het goede voorbeeld geven?