Sociale fietsenwerkplaats

Teun Groeneveld 19-09-2024
116 keer bekeken 0 reacties

Ons idee is om een sociale fietsenwerkplaats in te richten waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt fiets reparaties kunnen uitvoeren. Hierdoor stimuleert het waterschap groene mobiliteit (op een circulaire manier) en kan de maatschappelijke impact van het waterschap vergroot worden.

Met de toenemende kosten van het openbaar vervoer en de wens om medewerkers minder met de auto naar kantoor te laten reizen biedt de fiets een mooi, duurzaam en betaalbaar alternatief voor zowel medewerkers als de organisatie. Los van de voordelen voor de eigen portemonnee en het duurzaam reizen worden werknemers verder niet vanuit de organisatie gestimuleerd om met de fiets naar kantoor te komen. Een fietsenplan is op zich een interessant idee, maar wellicht werkt het een korte gebruiksduur van relatief nieuwe/ goede fietsen in de hand. Het lijkt ons een stuk duurzamer om goede fietsen een langere levensduur te geven door goed en regelmatig onderhoud. 

 

Ons idee is om periodiek een fietsenwerkplaats in te richten op de vestigingen waar het meest gebruik gemaakt wordt van de fiets als vervoersmiddel. Deze werkplaats zou dan eens of twee keer per week bemand kunnen worden waar op verzoek de fietsen van medewerkers onderhouden en repareren. Onderdeel van het plan is om de reparaties uit te laten voeren door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Invulling hiervan kan in samenwerking met een partner die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden. Door het betrekken van deze doelgroep kan ook aan de sociale duurzaamheid van de organisatie gewerkt worden, en kan de organisatie zijn voorbeeldfunctie dubbel invulling geven door bij te dragen aan groene mobiliteit en sociale duurzaamheid en inclusie. Op deze manier kan het waterschap een grotere positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit zou kunnen worden gefinancierd door de werkgever als stimulatie voor het duurzamer gebruik, maar zou bijvoorbeeld ook betaald kunnen worden uit IKB of tegen een lage vergoeding. 

 

Er zijn organisaties die een reparatie service hebben, zoals bijvoorbeeld het UMC Utrecht. Het UMCU is een samenwerking aangegaan met het platform Beter Bereikbaar Utrecht Oost. Deze partij komt maandelijks langs op verschillende locaties van het UMCU. Zo is elke ca. 2 weken een fietsenmaker beschikbaar voor het personeel van het UMCU. Medewerkers betalen enkel de materiaalkosten van de reparaties en de werkzaamheden worden onder werktijd uitgevoerd. Van tevoren reserveren is niet nodig. Uiteraard hoeft de constructie voor het Waterschap geen exacte kopie van deze constructie te zijn, maar hij kan wel als voorbeeld dienen. Wij denken dat een soort gelijk concept, met de toevoeging van het betrekken van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, grote impact kan hebben voor de waterschappen. 

 

Hieronder vatten we kort samen wat de impact, haalbaarheid en vernieuwing van ons idee is. 

 

Impact 

  • Positieve impact op arbeidsmarkt; 

  • Stimulatie om te komen fietsen voor werknemers met als gevolg: 

  • Groenere organisatie/ duurzaamheid; 

  • Eigenaarschap (door organisatie) om duurzaamheidsproblematiek aan te pakken; 

  • Stimuleren van circulariteit: een nieuwe fiets hoeft niet de oplossing te zijn; 

  • Maatschappelijke voorbeeld als overheidsinstelling om soortgelijke acties te stimuleren. 

 

Haalbaarheid 

  • Bestaande voorbeelden ter inspiratie (De Mobiele Fietsenmaker); 

  • Wel wat sturing nodig, maar uitvoering van idee kan in samenwerking met externe partners; 

  • Ruimte is veelal beschikbaar (garage, tent buiten bij garages). 

 

 

Creativiteit/ vernieuwing 

  • Duurzamer alternatief voor een fietsenplan; 

  • Kan ook complementair aan een fietsen plan; 

  • Eén oplossing met impact op meerdere aspecten. 

 

Otto & Teun

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Cookie-instellingen