Stimuleer schone kilometers in de CAO! (en ontmoedig de vervuilende kilometers)

Erno de Graaf 13-09-2024
144 keer bekeken 3 reacties

Om versneld ons woon-werk-verkeer te verduurzamen is een financiële prikkel nodig om onze privé-voertuigen te vergroenen. Een kilometervergoeding zoals beschreven in dit voorstel is de meest logische maatregel, zeker als deze gecombineerd wordt met goede laadmogelijkheden op waterschapslocaties.

In de strategische visie ‘op weg naar klimaatneutraliteit’ (2022) heeft de UvW aangegeven ook voor woon-werk-verkeer te streven naar klimaatneutraliteit in 2035.
Een kilometervergoeding zoals beschreven in dit voorstel is de meest logische maatregel om hier een grote stap in te kunnen zetten.

Door langjarige CAO-afspraken te maken weet iedereen waar hij/zij aan toe is en geven we als sector een sterke prikkel als een auto vervangen moet worden.
Een voorbeeld kan zijn om zowel voor de woon-werk-kilometers als de zakelijke kilometers met eigen vervoer de vergoedingen aan te passen.

Bijvoorbeeld als percentage van de standaard vergoeding voor woon-werk of zakelijke kilometers::

 

CO2-‘vrije’ kilometers (fiets, elektrische auto, etc.)

verbrandingsmotor

2025

100%

100%

2026

120%

90%

2027

140%

80%

2028

135%

70%

2029

130%

60%

2030

125%

50%

2031

120%

40%

2032

115%

30%

2033

110%

20%

2034

105%

10%

2035

100%

0%

De plug-in hybride kan een tussenvorm zijn (of in één van de twee) categorieën worden ingedeeld.

 

Brandstofauto’s zijn de meest vervuilende vorm van woon-werk-verkeer.
Voor een deel van onze collega’s zijn er qua reistijd nauwelijks reële alternatieven voor de auto.
Het schoner maken (elektrificeren) van auto’s is daarom een noodzakelijke stap.

 

Dit systeem is eenvoudig uitvoerbaar.
Het vereist alleen dat zowel vakbonden als onze werkgever duurzaamheid een hogere prioriteit geven!
Gezien over de transitieperiode zijn de meerkosten beperkt omdat tegenover een hogere fiets/e-auto vergoeding een lagere vergoedingen voor auto’s met verbrandingsmotor staat.

Een geleidelijke start van de extra vergoeding zorgt er bovendien voor dat waterschappen tijdig hun begroting kunnen aanpassen.

Helaas gaan er door veranderingen altijd collega’s op vooruit of achteruit.
Een verzachtende maatregel kan zijn om de eerste jaren de lagere salarisschalen uit te sluiten van de ‘brandstofkorting’.

Anderzijds moeten we uiteindelijk allemaal mee en zijn nieuwe elektrische auto’s (per km) nu al goedkoper dan brandstofmodellen.
Dat zal binnen enkele jaren ook voor tweedehands auto’s gelden.

Een extra stimulans zou het bieden van goedkope (kostprijs) laadmogelijkheden op waterschapslocaties zijn.
Zo worden elektrische auto’s ook voor collega’s zonder eigen oprit aantrekkelijker.
Ook met een vol elektriciteitsnetwerk.
De verwachting is dat op korte termijn netwerkbeheerders tot het inzicht komen dat grotere aansluiting mogelijk zijn zolang er niet tijdens spitstijden wordt geladen.

 

Gabby Zegers

13-09-24 om 16:48

Heel goed idee! 

Gabby Zegers

13-09-24 om 16:51

Ook goed om met HR te bespreken HOE we dit in arbeidsvoorwaarden gesprekken bespreken. Zodat de default niet is, kom maar met de auto.

Willem Legemaat

16-09-24 om 14:02

Goed idee maar realiseer je wel dat niet iedereen de (financiële) mogelijkheid heeft om over te stappen op electrisch / hybride rijden en dat veel waterschapslocaties lastig te bereiken zijn met OV. 

Cookie-instellingen